ابزارهای رایگان سئو که رقبای شما از آنها بیخبرند!

ابزار سئو معرفی بهترین ابزارهای رایگان و کاربردی سئو

رتبه هر وبسایتی هم که در طول ۳ ماه گذشته بازدیدی نداشته باشد، خالی نشان داده خواهد شد. URL سایت خود را وارد کنید تا رتبه دامنه (DR) وب سایت خود را مشاهده کنید. مطالعات نشان داده اند که DR بالا با رتبه های بالاتر گوگل ارتباط مثبت دارد. URL سایت، زبان و کشور خودتان را وارد کنید تا این ابزار سئو رایگان، تفاسیر hreflang لازم را برای شما ایجاد کند. سئوکاران اغلب موضوعاتی را با حجم جستجوی بالا هدف قرار می دهند، اما این به معنای هدف قرار دادن موضوعاتی است که قبلاً محبوب بودند.

این ابزار اطلاعات مفیدی درباره کلمات کلیدی، ترافیکسایت و خطاهای ایندکسی ارائه می‌دهد. Ubersuggest یک ابزار رایگان برای تحقیقات کلمات کلیدی  است که به کمکآن می‌توانید کلمات کلیدی محبوب و جستجو شده را شناسایی کنید. اینابزار همچنین به شما کمک می‌کند تا با بررسی رقبا، استراتژی‌های سئویخود را بهبود بخشید. Ubersuggest امکاناتی مانند تحلیل ترافیک سایت، پیشنهاد کلمات کلیدی، و تحلیل لینک‌های ورودی را به کاربران می‌دهد. اسکریمینگ فراگ (Screaming Frog) یک ابزار ضروری برای سئوکاران است که به شما امکان می‌دهد تا به صورت دقیق ساختار فنی وب‌سایت خود را بررسی کنید.

برای این کار روش ها و تکنیک های مختلفی وجود دارد که در این مقاله نمی گنجد اما ما در این مقاله قرار است موارد بسیار مهمی را بررسی کنیم. در واقع بررسی ابزارهای رایگان سئو به ما امکان استفاده از ابزار های حرفه ای و رایگانی را برای تحلیل آنچه که تا کنون انجام داده ایم و نتیجه ای که از آن عاید ما شده است ارائه می کنند. در این مقاله قصد داریم تا کاربردی ترین ابزارهای رایگان سئو برای تحلیل مسیر و صحت کار های انجام شده برای سئو سایت خود را با هم بررسی کنیم. ابزار Bing Webmaster Tools مجموعه ابزاری رایگان است که توسط موتور جستجوی مایکروسافت یا Bing عرضه شده است. این ابزار جهت بهبود بهینه سازی و رتبه بندی موتورهای جستجو در Bing طراحی شده است. این ابزار یکی از ابزارهای معروف برای کمک به وبمسترها برای بهبود عملکرد سایت است.

اطلاعات بسیار زیادی از طریق این ابزار به دست می آید، بنابراین سعی کنید صفحه نتایج را به دقت و با جزئیات بررسی کنید چون این داده‌ها برای بهبود سئو و استراتژی بازاریابی شما در آینده استفاده می‌شود. با استفاده از ابزار Chrome DevTools می‌توانید کارهای زیادی در رابطه با سئو انجام دهید. از بررسی جاوا اسکریپت گرفته تا سرعت بخشیدن به سئو صفحات، ویژگی‌های پنهان اما کاملا عالی در این ابزار گنجانده شده است. شگفت‌آور است که چطور نتایج حاصل از جستجو در تلفن‌های همراه می‌تواند نسبت به موقعیت مکانی و دستگاه مورد استفاده، متفاوت باشد. ابزار Mobile SERP Test که توسط شرکت MobileMoxie عرضه شده است، به شما این امکان را می‌دهد تا دستگاه‌های مختلف را در نقاط و آدرس‌های مختلف با یکدیگر مقایسه کنید. ما در تلاش برای توسعه وب فارسی هستیم تا بهترین مقالات در هر زمینه ای را برای وبسایت ها تهیه کنیم.

بعد از آماده‌سازی این پیش نیازها که در ادامه نام خواهیم برد، باید مراحل نصب را طی کنید. در نهایت، این نرم‌افزار خیلی راحت روی سرور شخصی شما نصب می‌شود و می‌توانید از قابلیت‌هایی که پیش از این گفتیم، استفاده کنید. برای دفعه بعد که نظر می دهم نام، ایمیل و وب سایت من را در این مرورگر ذخیره کنید. از دستیارهای صوتی تا اپلیکیشن‌های مسیریابی، هوش مصنوعی در همه جا حضور دارد. محتوای ستونی یا پیلار کانتنت (Pillar Content) به عنوان یکی از ارکان استراتژیک بازاریابی محتوایی، بر ایجاد محتوای عمیق و معتبر تمرکز دارد که به ‌عنوان مرکز اصلی پیرامون یک موضوع خاص عمل می‌کند. اما اجازه ندهید این شما را فریب دهد که فکر کنید KWFinder قدرتمند نیست.

شما می توانید با آزمون و خطای سایت خود و اطلاعاتی که سرچ کنسول شما در اختیارتان قرار می دهد این موضوع را کاملا مشخص کنید. در خیلی از موارد شما به صورت دستی می توانید سایت خود را در کلمات کلیدی بیشتری نسبت به آنچه که SEMRush می گوید در گوگل ببینید. ابزار دیگری که می توان به عنوان یکی از بهترین ابزارهای رایگان سئو ارائه شود گوگل آنالیتیکس است که در خیلی از موارد به عنوان یکی از ابزارهای اصلی و اولین ابزاری که شما بادی به سراغ آن بروید ارائه می شود. در واقع آنالیتیکس یک امکان حرفه ای برای تحلیل رفتار کاربران در سایت شما به شما ارائه خواهد کرد. این ابزار یکی از قدیمی‌ترین نوار ابزارهای حوزه‌ی سئو است که طی سالیان گذشته بروزرسانی‌های چشم‌گیری داشته و تغییرات اساسی در آن بوجود آمده است.

Sheets for Marketers به خودی خود یک ابزار کاربردی حوزه‌ی سئو نیست، بلکه یک وب‌سایت ارائه دهنده‌ی بیش از یکصد قالب رایگان برای انجام تعداد زیادی از تسک‌ها و وظایف با استفاده از صحفات گوگل(Google Sheets) است. در این وب‌سایت می‌توانید صفحات رایگان قدرتمندی از جمله تجزیه و تجلیل رقابتی، بررسی سایت، فرایند scraping، جستجوی کلمات کلیدی و غیره را پیدا کنید. در صورتی که در حوزه‌ی سئو فعالیت دارید، قطعا این وب‌سایت باید در بوک‌مارک شما قرار داشته باشد. ابزار ماتومو (Matomo) به مجموعه‌ای از ابزارها و امکاناتی گفته می‌شود که تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که در گوگل آنالیتیکس وجود دارد را در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از این ابزار، شما می‌توانید یک تجزیه و تحلیل کامل آماری از وبسایت خود دریافت کنید. ابزارهای مختلفی برای تجزیه و تحلیل وبسایت‌ها وجود دارند که گوگل آنالیتیکس یکی از بهترین و پرطرفدارترین آن‌ها است.

این ابزار به شما کمک می کند که در زمینه لینک های استفاده شده و بک لینک ها، بتوانید همه موارد را شناسایی و اقدام به حذف آنها نمایید. در واقع بعد از یادگیری سئو، در صورت قبول هر پروژه بد نیست که در ابتدا سایت را با چنین ابزاری تحلیل کنید. چرا که در صورت عدم اطلاع شما از تخلفات قبلی و جریمه سایت، کارفرما ممکن است زیر بار قبول اشتباهات خود نرود. ابزار Google Analytics یکی از قوی‌ترین ابزارها برای تجزیه و تحلیل وبسایت‌ها و برنامه‌هاست که توسط شرکت گوگل ارائه می‌شود. این ابزار ارزشمند برای صاحبان کسب‌وکارها و بازاریابان به‌خصوص توسعه‌دهندگان وب و وب‌مسترها بسیار کاربردی است. البته باید گفت هر چند این ابزار یکی از ابزارهای رایگان سئو خوب و حرفه ای می باشد اما وقتی پای سرعت در میان باشد بهترین ابزار گزینه ای است که در ادامه آن را ارائه خواهیم کرد.

سپس راه‌حلی برای آن دریافت می‌کنید تا مشکل سئوی محتوای خود را رفع کنید. مثلاً می‌توانید کلمات کلیدی زیاد استفاده شده یا محتوای تکراری را ببینید و رفع کنید. جت سئو یک ابزار ایرانی است که یکی از بهترین ابزارهای بررسی سئو سایت محسوب می‌شود، زیرا هم از نظر قیمت و هم دقت بالایی که برای سایت‌های ایرانی دارد، بهترین نتیجه را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین از طریق Exploding Topics می‌توانید مقالات و محتواهای مرتبط با موضوعات جدید ایجاد کنید و با استفاده از کلمات کلیدی پرطرفدار، در نتایج موتورهای جستجو بهتر دیده شوید و به بیشترین کاربران ممکن دسترسی داشته باشید. به طور معمول در یادگیری سئو، لازم است که نگاه ویژه ای به گوگل آنالیتیکس بی اندازید و آموزش کامل گوگل سرچ کنسول (google search console and google analytics) ببینید.

Search Console یکی از قابل اطمینان‌ترین پلت‌فرم‌های اطلاعاتی در رابطه با نحوه‌ی رتبه‌بندی و بررسی وب‌سایت شما توسط گوگل است. علاوه براین کنسول جستجوی گوگل یکی از معدود پلت‌فرم‌هایی است که شما می‌توانید داده‌های قابل استناد مربوط به کلمات کلیدی را در آن بدست آورید. این ابزار به شما امکان می‌دهد بک لینک‌های رقبا، کلمات کلیدی ارگانیک، محتوا و ترافیک آنها را تجزیه و تحلیل کنید. Ahrefs همچنین ابزارهایی برای تحقیق کلمات کلیدی، تحلیل محتوا و ممیزی سایت ارائه می‌دهد. Google Analytics یکی از شناخته‌شده‌ترین ابزارهای رایگان برایتحلیل داده‌های وب سایت است که به شما امکان می‌دهد تا عملکرد سایتخود را بررسی کنید. این ابزار اطلاعات دقیق و جامعی درباره ترافیکسایت، منابع بازدیدکنندگان، رفتار کاربران، نرخ تبدیل و بسیاری دیگر ازجنبه‌های سئو ارائه می‌دهد.

در مورد استفاده از این ابزار باید گفت که مانند سایر ابزارها با وارد کردن آدرس URL در آن نمی تواند تحلیل های خود را ارائه کند و لازم است که مراحل ثبت نام نسبتا طولانی ای را برای آن داشته باشد. در این مورد باید بگوییم شما این امکان را خواهید داشت که از طریق مقاله ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول به یک آموزش کامل برای ثبت کردن سایت خود در این ابزار و شروع کار با آن دسترسی داشته باشید. این ابزار رایگان سئو، برای گسترش کلمات کلیدی و بر اساس کلید واژگان اولیه ی شما، طیف گسترده ای از کلید واژگان و عبارات جدید و مرتبط با کسب و کار شما را ارائه می دهد. Ahrefs دارای به روزترین ایندکس های بک لینک است که این امکان را می دهد علاوه بر تجزیه و تحلیل بک لینک های سایت خود، سایت های رقبای خود را هم آنالیز کنید. این ابزار معیارهای دقیقی مانند دامنه های ارجاع دهنده، اعتبار دامنه، توزیع anchor text و توانایی شناسایی و رد کردن بک لینک های مضر را دارد. برای سه نتیجه اول جستجو، معیارهای مهم SEO مانند تعداد بک لینک ها و دامنه های ارجاعی، ترافیک تخمینی جستجو، رتبه بندی دامنه (DR)و غیره را نیز مشاهده خواهید کرد.

با استفاده از این ابزار رایگان سئو بهترین متن لنگر را برای استفاده در هر URL کشف کنید. هر کسی که اطلاعاتی درباره گوگل ادز و تبلیغات در گوگل داشته باشد، با ابزار Keyword Planner به خوبی آشناست. این ابزار رایگان گوگل کمک‌تان می‌کند تا هنگام تبلیغات در گوگل ببینید تبلیغ‌تان در آن کلمه کلیدی چگونه عمل می‌کند. مازکست (MOZCAST) تغییرات کوچک و بزرگ در الگوریتم جستجوی گوگل را رصد می‌کند و به شما خبر می‌دهد. آگاهی از آخرین تحولات الگوریتم‌های گوگل که سالانه صدها بار تغییر پیدا می‌کنند، به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که همه کارها برای داشتن بهترین رتبه در صفحه اول نتایح جست‌وجو گوگل را انجام داده‌اید. ابزار WebpageTest نیز یکی دیگر از ابزارهای بررسی عملکرد مشابه GTMetrix است.

از ویژگی های این ابزار تخصصی می توان به امکان تحقیق کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل سایت های رقیب، عیب یابی فنی، تحلیل محتوایی، تولید محتوای سئو شده و گزارش عملکرد از نقاط قوت و ضعف اشاره کرد. با استفاده از این ابزار هوشمند مدیریتی، می‌توانید استراتژی‌های سئوی خود را بهبود دهید و در نتایج جستجو از رقبایتان پیشی بگیرید. یکی دیگر از ابزار هایی که می تواند برای شما کار پیدا کردن کلمات کلیدی و همینطور Long Tale ها را انجام دهد Soovle نام دارد که یکی از مهمترین و اصلی ترین اب ابزارهای رایگان سئوها در سطح جهانی می باشد. هر چند که این ابزار در فارسی کمی ضعیف بوده است اما باز هم امکانات خوبی را به شما می دهد. این اکستنشن هم یکی از بهترین و پرکاربردترین افزونه های سئو به منظور بهینه‌سازی و عملکرد بهتر سایت است و مسائل مختلف مربوط به سئو را مدیریت می‌کند. زمانی که بخواهید یک وب سایت را بررسی کنید و اطلاعات سئو آن را به سرعت و دریک نگاه ارزیابی کنید این افزونه به شما کمک خواهد کرد.

در مورد تعداد جست و جوی کلمات کلیدی که تحت عنوان Monthly Search به شما ارائه می شود هم باید بگوییم که معمولا جست و جوی واقعی در حدود ده تا دوازده برابر این تعداد خواهد بود و باید این را در نظر داشته باشید. در کل می توان گفت که ابزارهای رایگان سئو و حتی ابزارهای پرمیوم و غیر رایگان کمی قلق دارند و شما باید این موارد را روی آنها به صورت تجربی بدست آورید. البته در صورتی که به توصیه ها و آموزش های معمول توجهی نداشته باشید، ممکن است این تجربه برای شما گران تمام شود. در ادامه با هم به بررسی مهمترین و بهترین ابزارهای رایگان سئو که شما می توانید بدون دردسر از آنها استفاده کنید و به صورت رایگان به تمامی امکاناتی که آنها به شما ارائه می کنند دسترسی داشته باشید خواهید پرداخت. یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

در مورد سئو هم می توان به موارد مختلفی اشاره کرد و هر کسی ایده های خود را در این رابطه دارد، اما آنچه که مسلم است، این است که سئو دو بخش اساسی دارد. اولین بخش از سئو استراتژی شما می باشد که باید بر اساس قواعدی که گوگل از آنها خوشش می آید عمل کنید. در واقع اگر بخواهیم بهتر این موضوع را بیان کنیم، باید بگوییم که هر چیزی که کاربران گوگل را به آنچه که می خواهند برساند مفید خواهد بود. بخش دوم که بعد از تعیین استراتژی لازم است به سراغ آن بروید این است که متوجه شوید آیا کاری که انجام داده اید درست بوده است و یا اینکه باید تغییر جهت هایی را در سایت خود داشته باشید. GTmetrix برای نمره دهی به عملکرد صفحات وب شما فاکتورهایی مانند زمان بارگذاری صفحه، اندازه صفحه و تعداد درخواست ها را مدنظر قرار می دهد.

امروز کمتر سئوکاری را می توانید پیدا کنید که با ابزار mozbar آشنایی نداشته باشد و یا از آن استفاده نکرده باشد. امروزه این ابزار گزینه شماره 1 سئوکارها برای دسترسی به تمامی ابزارهای کاربردی سئو به شمار می رود. بنابراین در ابتدا باید این موضوع را بدانید که برای انجام کارهای یک پروژه سئو به صورت حرفه ای حتماً باید از نسخه پولی ابزارهایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، استفاده کنید. در ادامه با معرفی هر ابزار کاربردها، مزایا و معایبی که دارند را هم به شما توضیح خواهیم داد. سایتی که بیشترین بازدید را داشته باشد، پایین ترین رتبه یعنی ۱ را خواهد گرفت و سایتی که کمترین بازدید را داشته باشد، بالاترین رتبه یعنی نزدیک به ۳۰ میلیون را در رتبه بندی سایت الکسا کسب خواهد کرد.

ابزار کیورد پلنر (keywordplanner) گوگل است که عصای دست ما دیجیتال مارکترهاست و کار با آن خیلی ساده است. در مثال بالا، این سایت بیشتر ترافیک خود را از سرچ طبیعی کاربران در گوگل به دست می‌آورد. حدود 1209 نفز از طریق شبکه‌های اجتماعی و 1166 نفر به طور مستقیم وارد سایت می‌شوند (به این معنی که آدرس سایت را مستقیم در مرورگر خود تایپ می‌کنند). این سایت بیشترین ترافیک خود را از جستجوی گوگل به دست می‌آورد که یعنی روی سئوی این سایت به خوبی کار شده‌است. به صورت کلی، سرویس مدیریت تگ گوگل به شما اجازه می‌دهد تا «برچسب‌ها» را به HTML خود وارد کنید.

این ابزار به شما امکان می دهد یک لینک قابل اشتراک گذاری برای مشتریان ایجاد کنید تا کسب و کار شما را در گوگل بررسی کنند. اگر به یک اکانت پولی Ahrefs دسترسی دارید، می‌توانید سنجه های مهم کلمات کلیدی همانند حجم جستجو، CPC  و سختی کلمه کلیدی را در SERP ها ببینید. قبل از اینکه صفحه وب خود را در فضای وب منتشر کنید، می توانید در این ابزار مشاهده کنید که عنوان و توضیحات متای شما در نتایج جستجو چگونه ظاهر می شود. مشکلات برش یا کوته سازی (truncation issues) را بررسی کنید و فوراً آنها را برطرف کنید. به همین دلیل هم فرقی نمی‌کند که شما از کدام یک از ابزار جایگزین گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.

از دیگر ویژگی‌های این ابزار می‌توان به شناسایی کلمات کلیدی برتر سایت خود و پیدا کردن فهرست‌های لینک‌سازی با کیفیت بالا اشاره نمود. ابزارهای رایگان سئو ابزارهایی هستند که به شما کمک می کنند تا وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید. این ابزارها می توانند برخی از عوامل مهم سئو را بررسی، تجزیه و تحلیل و بهبود بخشند. در دنیای دیجیتال امروز، تحلیل رفتار کاربران در سایت‌ها اهمیت بسیار زیادی برای صاحبان کسب و کارها دارد. از طرف دیگر، ابزارهای زیادی برای انجام این کار طراحی شده‌اند که ماتومو یکی از محبوب‌ترین آن‌ها است. این ابزار قابلیت‌های رایگان و منحصربه‌فرد زیادی دارد که در عین حفظ حریم خصوصی کاربران، مزایای دیگری را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

این می تواند برای کاربران بسیار خسته کننده باشد و منجر به نرخ پرش بالایی شود که قطعاً نمی خواهید. همچنین به طور موثرتر به شما پیشنهاداتی در مورد چگونگی بهینه سازی محتوای تان می دهد. علاوه بر این، Google Trends دارای ویژگی است که به شما امکان می دهد 2 یا چند موضوع را با یکدیگر مقایسه کنید. همچنین به شما کمک می کند تشخیص دهید که برای کدام موضوع علاقمندان بیشتری به جستجو وجود دارد. همانطور که مشخص است، موتورهای جستجو سایت تان را بسیار متفاوت از شما می بینند.

در این رابطه باید گفت سئو جنبه های مختلف و متفاوتی دارد که هر کدام از آنها ابزارهای خاص خود را دارد و برای اینکه شما بتوانید جوانب مختلف را بسنجید لازم است که به ابزارهای مختلف دسترسی داشته باشید و کار کردن با آنها را یاد بگیرید. همانطور که توضیح دادیم این ابزار با ارائه ی شبیه سازی یک صفحه ی وب از نگاه موتور جستجو، به سئوکاران نمایی به شکل متن و بدون عناصر بصری که فقط شامل تگ های HTML، متاتگ ها، لینک های داخلی، خارجی و متن های ALT تصاویر است، نشان می دهد. به کمک این ابزار می توانید برای اصلاح بخش هایی که از نظر الگوریتم های سئو مشکل دارند، اقدام کنید. براساس نظرسنجی سایت BrightLocal، نزدیک 32 درصد از سئوکارها فکر می کنند پروفایل تجاری گوگل مهم ترین فاکتور رتبه بندی برای گروه نقشه است. 9 درصد از مختصصان سئو معتقدند که این کار برای نتایج ارگانیک منظم مهم است.

همچنین به شما می گوید چه مشکلی یا مشکلاتی در سایت شما رخ داده است و چه چیزی را باید اصلاح کنید. این ابزار فوق العاده سئو، سایت شما را با استفاده از یک خزنده مشایه خزنده گوگل می خزند و گزارشی از مشکلات احتمالی (مانند خطاهای هدر HTTP، مشکلات رندر جاوا اسکریپت، HTML متورم و خطاهای خزیدن) ارائه می دهد. اگر علاقمند هستید که بدانید Googlebot در سایت شما چه کار می کند، می‌توانید فایل‌های log وب‌سایت خود را بررسی کنید. فایل های Robots.txt به ربات های وب اجازه می دهند تا بدانند که با صفحات وبسایت ها چه کار کنند. وقتی صفحه‌ای در robots.txt غیرمجاز است، این ابزار دستورالعمل هایی است به روبات ها می گوید که به طور کامل از آن صفحات وب رد شوند و آنها را ایندکس نکنند.

برای به دست آوردن بهترین نتایج، باید مطمئن شوید که از دستورات دقیق استفاده می کنید. این ابزار عالی به شما امکان می دهد SERP ها را در مکان ها و دستگاه های مختلف بررسی کنید. گزارش پوشش ایندکس لیستی از صفحات سایت شما را که ایندکس نمی شوند به شما ارائه می دهد. همچنین به شما کمک می کند محتوای جذاب و بدون خطا ایجاد کنید که تجربه بسیار بهتری را برای خوانندگان فراهم می کند. یا می‌توانید روی افزونه کلیک کنید و Grammarly را با کلیک کردن روی «Grammarly for Chrome» باز کنید تا بتوانید متن را در ابزار جای‌گذاری کنید.

اکستنشن‌های گوگل کروم برای سئو ابزارهای رایگانی هستند که به بهینه‌سازی سایت و تحلیل عملکرد آن در نتایج جستجو کمک می‌کنند. این ابزارها امکان دسترسی سریع به اطلاعاتی نظیر میزان اعتبار دامنه، تعداد لینک‌های ورودی، و ساختار صفحات را فراهم می‌کنند و به کاربران این امکان را می‌دهند که به‌راحتی کلمات کلیدی موردنیاز برای جذب مخاطب را شناسایی کنند. همچنین، این اکستنشن‌ها ابزارهای مناسبی برای تحلیل رقبا هستند؛ به‌طوری که می‌توانند جزئیات سئو صفحات آن‌ها را بررسی کرده و استراتژی‌های بهتری برای بهبود رتبه‌بندی سایت در نتایج جستجو طراحی کنند. یکی از ویژگی‌های برجسته SEMrush، جعبه ابزار سئوی آن است که تحلیلی عمیق از رتبه‌بندی و عملکرد وب‌سایت در موتورهای جستجو را فراهم می‌کند. با SEMrush، شما می‌توانید تحقیقات کلمات کلیدی خود را انجام داده، رتبه‌بندی خود را برای کلمات کلیدی خاص پیگیری کرده و رقبای خود را شناسایی و آنالیز کنید. علاوه بر این، اطلاعات مفیدی در مورد بک لینک‌های سایتتان و مسائل فنی سئو مانند لینک‌های شکسته، محتوای تکراری و سرعت سایت را نیز ارائه می‌دهد.

به عنوان مثال، می توانید از کنسول جستجوی گوگل به عنوان ردیاب رتبه برای بررسی رتبه سایت خود در SERP ها استفاده کنید. هنگامی که نتایج به دست آمد، می توانید از SeedKeywords به منظور جستجوی گوگل برای کلمات کلیدی که افراد به شما داده اند استفاده کنید. این یک افزونه مرورگر است که گزارش های دقیقی در مورد عملکرد سئو سایت شما و نکات کاربردی در مورد چگونگی بهبود آن به شما می دهد. برای تحقیق قطعی، مرتبط و موثر کلمات کلیدی، کافیست وارد حساب کاربری رایگان خود شوید و روی تب Keyword Magic Tool کلیک کنید. در این خصوص باید گفت که این ابزارها بی تقصیر بوده و عموم آنها نمی توانند ترافیک اینترنت ایران را به صورت کامل ارزیابی کنند و نتایج را اعلام کنند.

همانطور که مشخص است، موتورهای جستجو سایت شما را بسیار متفاوت از شما می بینند. BROWSEO نوعی دید اشعه ایکس به شما ارائه می دهد همان دیدی که موتورهای جستجو نسبت به سایت شما دارند! Browseo ابزار بسیار خوبی که نشان می دهد چگونه عنکبوت های موتورهای جستجو سایت شما را می بیند. همانطور که همه ما می دانیم عنکبوت های موتورهای جستجو، دید بسیار متفاوتی نسبت به ما انسان ها از وب سایت های ما دارند. شما معمولاً این نوع اطلاعات را فقط از ابزارهای پرمیوم و پولی سئو دریافت می کنید. اما  Seobility این داده ها را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد.

با Rich Results Test خواهید فهمید که سایت شما از Rich Results پشتیبانی می‌کند یا خیر؟ نتیجه غنی زمانی اتفاق می‌افتد که عناصر غیر متنی مانند ویدیو، تصویر و دیگر رسانه‌های شما در نتایج گوگل نشان داده می‌شوند. با Screaming Frog، خطاهای سئو، کدهای HTML اضافی، ارورهای جاوااسکریپت، محتوای تکراری و… را کشف کنید و سریع به اصلاح آن‌ها بپردازید. Small SEO Tools یکی از موارد قدیمی و شناخته شده در بین متخصصین سئو است که شامل مجموعه‌ای بیش از ۱۰۰ ابزار کابردی و اصلی سئو می‌باشد. هر ابزار یک وظیفه‌ی خاص را بر عهده دارد، از این رو نام «کوچک» برای این مجموعه در نظر گرفته شده است. اگر سایت شما کشورهای مختلف یا زبان های مختلف را هدف قرار می دهد، باید برچسب های hreflang خود را به درستی تنظیم کنید.

با این حال، به‌خاطر تحریم‌ها، خیلی از افراد نمی‌توانند از این ابزار استفاده کنند. در این شرایط، باید به دنبال ابزار جایگزین گوگل آنالیتیکس بگردند تا بتوانند داده‌های سایت خود را بررسی و تجزیه و تحلیل نمایند. یکی از ابزارهای فوق‌العاده کاربردی که می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای گوگل آنالیتیکس باشد، ابزار ماتومو (Matomo) است. تحلیل کیورد رقبا یکی از مهم‌ترین فرآیندهای چک لیست سئو است که در آن کلمات کلیدی که رقبای شما برای آنها رتبه بالایی دارند را شناسایی می‌کنید. هدف این کار استفاده از این اطلاعات برای تولید محتوایی است که در نتایج جستجو (SERP) از آنها رتبه (Rank) بالاتری بگیرد. در تحلیل کیورد رقبا و انتخاب کلمه کلیدی متاسب باید نکات زیر را در نظر بگیرید.

برترین ابزارهای رایگان سئو می‌توانند به طور چشمگیری به شما در بهبود عملکردسایت کمک کنند. از ابزارهای تحلیل داده و تحقیق کلمات کلیدی گرفته تاابزارهای بهینه‌سازی سرعت سایت و بررسی خطاهای فنی، هر کدام ازاین ابزارها ویژگی‌های خاص خود را دارند و می‌توانند به بهینه‌سازی ورشد سایت شما کمک کنند. استفاده از این ابزارها به شما امکان می‌دهدتا روند سئو سایت خود را با دقت بیشتری مدیریت کرده و به نتایج بهتریدست یابید. سرویس جت سئو تمام قابلیت‌هایی که برای بهینه‌سازی سئو سایت و تحلیل و بررسی آن نیاز دارید در اختیار شما قرار می‌دهد. این ابزار، از نظر امکانات، نسبت به نمونه‌های خارجی هیچ کم و کاستی ندارد.

SEO Minion یک افزونه‌ی بسیار محبوب برای مرورگر کروم است که بسیار مفید‌تر و کاربردی‌تر از نوارابزارهای سئو معمولی عمل می‌کند. برخی از قابلیت‌های سریع این ابزار عبارتند از تجزیه و تجلیل سئو صفحات، بررسی لینک‌های شکسته، بررسی Hreflang، یک ابزار پیش نمایش SERP و یک شبیه‌ساز موقعیت مکانی جستجوی گوگل. نسخه‌ی تلفن همراه وب‌سایت‌ها در اغلب موارد با نسخه‌ی دسکتاپ تفاوت‌های چشم‌گیری دارد. از آنجا که گوگل اکنون به سمت فهرست‌بندی و ایندکس نسخه‌ی موبایل تمایل دارد، مهم است که عناصر اصلی یک وب‌سایت(از جمله لینک‌ها، داده‌های زیرساختی و غیره) در هر دو نسخه‌ی موبایل و دسکتاپ با یکدیگر مطابقت داشته باشند. ابزارهای زیادی در رابطه با این موضوع وجود دارند، اما به نظر می‌رسد که Mobile First Index Checker ساخته‌ی شرکت Zeo بهترین و کامل‌ترین گزینه‌ی موجود است.


https://seohacker.academy/product/seo-course-gray-hat-mastering/